sábado, 5 de diciembre de 2009

Visita a l'escola Bergantí

El dia 17 de novembre vaig visitar l'escola Bergantí amb una alumna de pràctiques de tercer curs de Grau de Magisteri.

Aquesta escola, situada a El Masnou, fa 40 anys que està en funcionament, des del 1968. És una escola catalana, laica i coeducativa.

Originàriament va obrir les portes amb només set alumnes en una petita casa de poble a El Masnou. El que pretenien els fundadors era donar una alternativa a les famílies que no es conformaven amb l’educació que s’ofertava en aquell temps. Mica en mica, l’escola va crèixer, fins arriba a l’actualitat.

Aquesta escola es caracteritza per considerar els alumnes els autèntics protagonistes de la seva educació, per atendre la diversitat i l’ús i el seguiment de la tutoria.

Es dur a terme una educació integral de l’alumne/a, és a dir, desenvolupant tots els aspectes de la seva personalitat.

La línia pedagògica d’aquesta escola fa els alumnes protagonistes. Es considera que cada alumne és una persona irrepetible i motor de la seva pròpia formació, així doncs, l’escola ajuda, potenciant el màxim les seves capacitats i atenent la seva personalitat.

Aquest protagonisme es posa en pràctica de la següent manera:

- A l’Educació infantil mitjançant els Racons. Les classes de P3, P4 i P5 disposen (a la mateixa classe) d’un espai petit on hi ha: contes, un matalàs i un ordinador, a més d’altres joquines. Els nens i nenes poden disposar d’aquest espai lliurament en determinats moments del dia o setmana.

- A l’Educació primària a través dels centres d’interès. Els infants poden escollir un tema que els agradi i desenvolupar-ho. Per exemple, cada classe de primària té el seu propi nom: “la classe dels dinosaures”, “la classe dels actors i actrius”… aquest nom era escollit pels propis alumnes, els quals havien de buscar informació i fotografies per treballar el tema i decorar la classe. A més, es realitzen altres projectes educatius basats en l’interès dels infants.

- A l’ESO amb l’elecció de les matèries optatives. Pel que fa a les llengües estrangeres poden escollir el francès.

S’ensenya als alumnes mètodes, tècniques, sistemes de comunicació per saber recollir informació i donar-li sentit lògic.

Aquesta escola dur a terme tutories individuals (amb els alumnes), tutories concertades (amb els pares) i l’acció tutorial, es fa una classe de tutoria a la setmana amb els alumnes.

Cada any s’escull un eix transversal o tema comú, a partir del qual es fan diferents activitats al llarg del curs.

També es potencia la transmissió d’hàbits, com: l’ordre, la neteja i la cura personal per fomentar les capacitats dels alumnes.

Es realitzen i potencien festes tradicionals catalanes i sortides generals d’escola, com a reforç de l’estima que els alumnes han de tenir per la nostra terra.

Les sortides generals es fan una per trimestre, i surt tota l’escola junta: alumnes, docents i personal no docent. En aquestes sortides es combinen les activitats formatives amb les de lleure.

Es disposa d’espais exteriors amplis i oberts, com: zones d’esbarjo (dos patis; un exclusivament per als nens i nenes d’educació infantil i l’altre, per els alumnes de Primària i de la ESO) i l’hort. Al costat del pati dels nens més grans hi ha una riera i un petit hort on es poden plantar algunes fruites i verdures.

Hi han espais que són compartits per tots els estudiants d’edats diferents; aquests llocs són: l’aula d’audiovisuals, la biblioteca, l’aula de música, informàtica, laboratoris, tecnologia i gimnàs.

A més dels serveis de menjador, s’ofereixen altres activitats complementàries: mainaderia i activitats extraescolars desenvolupades per l’APA.

L’Escola Bergantí manté relacions amb altres escoles i entitats per treballar els projectes d’interès comú.

L’escola compte amb un equip psicopedagògic. No es pot descuidar a més de l’equip docent, que a l’escola hi ha un equip de persones que cuiden vessants tan importants com: l’administració, la cuina, el servei de menjador o la neteja, i ambdós equips treballen per donar coherència al projecte.

Les reunions amb els pares són bàsiques. Normalment es fa una reunió general en començar el curs per parlar de qüestions pràctiques i pedagògiques globals de l’escola. Se’n fa una, en el primer trimestre per cicles, per tractar básicament de la pedagogia. Per part de la família, aquesta pot demanar les reunions que cregui convenient i, l’escola, com a mínim ha de garantir una a l’any.

Hi ha una publicació anual de “Sac de lletres”, que forma part integradora d’quest projecte educatiu, on hi participen els alumnes amb els treballs realitzats a classe amb el tema de l’any que es proposa.

L’objectiu final de la manera de fer d’aquesta escola és educar persones i formar-les perquè puguin participar en el teixit social en un futur.

Com a dades d’interès, aquest curs 2008/2009 l’escola celebra els 40 anys de la seva creació. Han pensat en organitzar tres grans actes, un per a cada trimestre.


Ara explicaré l'experiència personal durant una jornada a l'escola.

En primer lloc, a les 8.50h havia quedat amb l’estudiant de tercer, que no coneixia, i ens vàrem trobar aquell mateix dia a la porta de l’escola.

Tot just, em va fer una visita pel centre. Vaig conèixer a la coordinadora del centre i a alguns professors. També vaig visitar la sala de professors.

Durant una hora, de 9:00h a 10:00h aproximadament, vaig estar visitant el centre. Després, la meva companya havia de fer pràctiques a una classe de P4. Ella s’havia especialitzat en la llengua anglesa i havia de fer una classe d’anglès als nens i nenes de P4. Així doncs, vaig poder estar veient com era donar anglès amb nens i nenes tan petits. Jo estava sentada en un racó observant-los. Estavan distribuïts en cinc taules i a cada taula hi havia quatre infants. A l’aula hi havien dos mestres: la professora d’anglès i la noia de pràctiques. La mestre d’anglès era la que donava estrictament la classe i la noia de pràctiques era la seva ajudant.

Durant tres quarts d’hora (que durava la classe) la mestre els feia recordar que diguessin els nombres i colors amb anglès. Els infants ho recordaven molt bé. Més tard, la mestre va posar un disc i tots vàrem cantar una cançó. El que em va sorprendre és que aquella classe tenia un ninot, que l’havien batejat amb un nom concret, el “Kiko”, i sempre que cantaven aquella cançó estava el ninot. Em va fer gràcia. Després de cantar la cançó, la mestre va repartir uns quaderns d’anglès i els nens i nenes havien de pintar-hi un dibuix.

Després d’això, van recollir-ho tot i van esmorçar a l’aula. A l’acabar d’esmorçar era l’hora de sortir al pati. Disposaven de tres quarts d’esbarjo. El pati de parvulari és molt gran i té tobogans i coses per jugar. És com un parc gran.

A les onze, vaig anar a una classe de sisè de primària, on es donava també una classe d’anglès. En aquella classe hi havia pocs alumnes, tan sols 15. Estaven donant una lliçó d’anglès i llegint en veu alta un text. Després, la mestre els va deixar temps lliure per estudiar qualsevol altra matèria i, mentrestant, anava repartint els exàmens que havien fet la setmana anterior.

Finalment, a les dotze, vaig assistir a una classe de quart de primària. Aquella hora els nens i nenes estaven organitzant el seu dossier. Cada alumne tenia un dossier on hi havia diferents fitxes de treball. Aquella hora no la dedicaven a fer classe, sinó a organitzar el seu material i la mestre anava repartint material nou.

Els nens i nenes d’aquesta classe eren bastant més moguts que els de sisè de primària i, fins i tot, que els de parvulari.

A la una van acabar les classes i, per tant, em vaig anar a dinar. A les tres en punt tornava a ser a l’escola. De tres a cinc de la tarda vaig assistir a una classe d’educació física amb alumnes de cinquè de primària. La classe va durar una hora i mitja, per què després els alumnes tenen temps per dutxar-se, que és obligatori.

L’educació física es va fer al gimnàs i, més tard, al pati dels grans. Al gimnàs, bastant gran i amb un bon equipament, els alumnes vàrem jugar al joc de matar. Després, al pati, van jugar a “pitxi” i el professor els va deixar vint minuts de temps lliure. En aquest temps els nens i nenes podien jugar a l’esport que vulguessin.

Aquesta va ser, doncs, la meva jornada escolar.

La gran decoració que hi ha a les classes i als pasadissos és un aspecte positiu a destacar. Els treballs dels nens i nenes estan distribuïts per tota la classe.

Els nens i nenes de primària fan classe d’informàtica i exàmens de cada matèria.

Em va agradar bastant el centre i l’ambient que hi havia. Ha sigut una bona experiència educativa.

No hay comentarios:

Publicar un comentario