sábado, 5 de diciembre de 2009

Visita a l'escola CEIP DOVELLA

El dia 19 de novembre vaig visitar l'escola CEIP DOVELLA.
És una escola que treballa per projectes. Això vol dir que parteixen de problemes o interessos, que tenen connexió amb la vida del nen/a i amb la seva realitat; i a partir d'aquí es proposen diferents projectes i la classe escull un: el que més li agradi.
Els mestres es guien pel currículum per a orientar-se, però no depenen d'aquest en absolut. No posen cap tipus de límits a l'aprenentatge.
En aquesta escola no es fan exàmens. Potser un o dos, però només per orientar a l'alumne, no per a evaluar-lo. Predomina un tipus d'avaluació que es basa en que l'important és el procés i no el resultat.
Aquesta escola considera que és fonamental donar sentit a l'aprenentatge i que aquest sigui significatiu per a l'alumne.
Es potencia molt el diàleg, la comunicació i la capacitat de decisió i participació a l'aula.
S'ensenya a trobar informació, ja sigui per Internet o per llibres. Així doncs, esdevé molt important la capacitat de recerca.
També es fan assignatures bàsiques, com: mates, llengües... aquestes matèries s'incorporen als projectes. Però no hi ha llibres, només per a consultar.
Fan molts treballs en grup i després de fer-los, els analitzen, és a dir, analitazen com a anat el procés de fer el treball i converteixen les dificultats que han tingut en oportunitats.

Un exemple de projecte que varen fer consistia en descubrir l'existència de les sirenes. Aquest tema el varen triar ja que moltes nenes de la classe creien que existien de debò les sirenes.
Arran d'aquest treball els nens i nenes varen estudiar: 1) l'anatomia, és a dir, les parts del cos de la persona i les parts dels peixos; 2) els oceans, atlàntic i pacífic, per saber en quin oceà viuen les sirenes; 3) Mitologia, els homes que anaven en vaixell veien uns animals que es diuen sirènics, i amb les fantasies s'imaginaven que eren sirenes.
Finalment, a través d'aquest projecte es va descubrir que no existien i per a algunes nenes va ser una mica dur assabentar-se d'aquest fet.

Una queixa que tenien els mestres d'aquesta escola és que disposen d'un espai molt petit, sobretot al pati. També, reben moltes visites però no poden atendre tantes per què van saturats de feina.
Molts professors que han vingut a treballar a aquesta escola s'han anat per què no estàn gens d'acord amb el mètode d'aprenentatge: suposa molt d'esforç i d'edicació per part dels docents.
Fins i tot, depèn quins temes, el mestre ha d'estudiar igual que l'alumne per què no ho pot saber tot.

Com a reflexió personal, aquesta escola està molt avançada i el seu mètode d'aprenentatge és molt positiu per a potenciar moltes capacitats dels nens i nenes, com: treball en equip (imprescindible per a la vida ja que tot o, gairebé tot, es fa en grup), la participació, la capacitat de decidir i opinar, etc. Però, en canvi, crec que el fet de treballar sempre en grup pot esdevenir molt perjudicial per a determinats infants, per exemple: nens molt insegurs i tímids (incapaços de relacionar-se amb els altres), infants que necessiten més atenció que altres o nens amb unes dificultats especials. Això, és l'única crítica o punt feble que trobu d'aquesta escola.

No hay comentarios:

Publicar un comentario